How International Media Reported Uhuru’s Nullification

Flash cabs web banner

By Simiyu Simiyu 

World leading media houses were among the first to break the news. Yours sincerely, took time to trek on their websites and here is a couple of their reports.The news of Kenya’s Supreme Court nullifying President Uhuru Kenyatta’s re-election were not only received in Kenya but also spread quickly across other continents.

America’s leading broadcaster, CNN posted: “Kenya’s Supreme Court has invalidated the result of last month’s contentious presidential election and ordered a new vote, after a legal challenge by the opposition,” wrote Laura Smith and Farai Sevenzo under the headline, Kenya’s Supreme Court orders re-run of disputed presidential elections.

“Four out of six judges upheld a petition filed by opposition candidate Raila Odinga, who claimed the re-election of President Uhuru Kenyatta was fraudulent,” it added.

Neighbouring Ugandan independent daily also ran a headline “Breaking: Kenya Supreme Court annuls Uhuru’s win.”

The daily added, “Kenya‘s Supreme Court on Friday declared the results of last month’s presidential poll “invalid, null and void” and ordered the election be re-run within 60 days.

“The presidential election held on August 8 was not conducted in accordance with the constitution,” said Chief Justice David Maraga, ruling in favour of the opposition which challenged the declaration of President Uhuru Kenyatta as the winner.

Maraga said this was a majority decision, with two judges dissenting.”

Britains BBC posted a headline: “Breaking: Kenya Supreme Court annuls Uhuru’s win with an article that was seemingly copied to or by  Uganda’s Daily Monitor. 

Kenya’s Supreme Court on Friday declared the results of last month’s presidential poll “invalid, null and void” and ordered the election be re-run within 60 days.

“The presidential election held on August 8 was not conducted in accordance with the constitution,” said Chief Justice David Maraga, ruling in favour of the opposition which challenged the declaration of President Uhuru Kenyatta as the winner.

Maraga said this was a majority decision, with two judges dissenting.

The shock ruling was a rare example of a poll result being overturned, with Maraga saying the election commission (IEBC) “failed, neglected or refused to conduct the presidential election in a manner consistent with the dictates of the constitution”.

Back in the US, President Donald Trump’s favourite daily Fox News was not left behind. 

Kenya court overturns president’s election win,” read the headline. 

Kenya’s Supreme Court has overturned the re-election of President Uhuru Kenyatta, citing irregularities in last month’s election. The court has called for a new election within 60 days.

“Opposition candidate Raila Odinga had claimed that the electronic voting results were hacked into and manipulated in favor of Kenyatta, who won a second term with 54 percent of the vote.”

But as a media house that had once been roasted live by Kenyans On Twitter #KOT for anticipating for bloodshed in Kenyan, it did not lack words to prophesise doom.

Kenyans had been braced for another round of protests if the court upholds Kenyatta’s victory.” It added, a statement that may not again go well with the volatile KOT.

(Be your brother’s keeper during this fight against Covid-19 by wearing a MASK and keeping social distancing. Email us news tips to info@wakajuaness.com or WHATSAPP us to +254711611347

Simiyu Wakajuaness

Blogger Simiyu Wakajuaness is a scriptwriter, actor and stage director with ardent passion in the media and public relations in this digital world. Follow him on Twitter and Facebook on the icons below...

Leave a Reply

%d bloggers like this: